وزیر پیشنهادی نفت: برنامه دقیقی برای دور زدن تحریم‌ها دارم ولی نمی‌گویم

جنجال بر سر اموال جواد اوجی، جلسه رای اعتماد را غیرعلنی کرد

روز چهارشنبه، سوم شهریور صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار مجلس قرار گرفت. الیاس نادران، نماینده اصولگرای تهران مهم‌ترین مخالف با تصدی جواد اوجی در این وزارتخانه بود. او گفت که اوجی درباره اموال و املاکی که دارد دروغ گفته و همچنین برنامه برای مقابله با فساد کنونی در وزارت نفت ندارد. نادران تنها به این موضوع اکتفا نکرد و تلویحا گفت که اوجی در پرونده‌های فساد گذشته در وزارت نفت، نقش داشته است.

در مقابل، جواد اوجی گفت که «در پیشگاه خداوند و شما اعلام می‌کنم جز آنچه به عنوان دارایی به آقای رییسی اعلام کردم، هر گونه دارایی دیگر که به بنده نسبت دادند به خودشان تعلق بگیرند و این سند را اعلام می‌کنم.»

او خود را مدیری باتجربه در وزارت نفت معرفی کرد که به فسادستیزی شهرت داشته است. اما جنجال بر سر اموال و املاک اوجی به اینجا ختم نشد و در انتهای دفاعش، جلسه مجلس به مدت نیم ساعت غیرعلنی شد تا اسنادی که نادران از اموال او و فسادش داشته بررسی شود.

اما مهم‌ترین فراز صحبت‌های اوجی، برنامه او برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها بود. او به موضوع بازارسازی برای نفت ایران در ماه‌های آینده اشاره‌ای نکرد که نشان می‌دهد دولت رئیسی امیدی به رفع تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا ندارد: «: عرصه‌های فروش نفت، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، تامین کالا و جذب سرمایه گذاری خارجی عرصه جهاد روزمره ما با تحریم‌ها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوجی گفت که او بر اساس تجربه‌اش، برنامه‌ای برای فروش نفت ایران دارد که نمی‌تواند به صورت علنی بگوید: «باید با استفاده از نیروهای متخصص و توانمد رویکرد فعال برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها را در پیش بگیرم و با استفاده از روش های موجود، تجربیات گذشته و سایر روش ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت در پیش خواهیم گرفت. از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه های اجرایی در فروش نفت استفاده خواهم کرد.»

اوجی در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد مسئولیت دور زدن تحریم‌های نفتی را برعهده داشته است. این دوره از مدیریت او همان زمانی است که پای بابک زنجانی، سپاه و نیروی انتظامی به فروش نفت باز شد و پول ناشی از این اقدامات به خزانه بازنگشت.